Лист центрального кола Домашньої
Церкви, родинної гілки Руху Світло-Життя,
на 2019/2020 формаційний рік
Дорога спільното!
Тема формаційного року
«Вільні, які визволяють» та знак цього року – герб Круціяти Визволення Людини
(КВЛ) звертають наші думки до діла, започаткованого 40 років тому Вельмишановним
Слугою Божим о. Франциском Бляхницьким.
Круціята Визволення Людини
часто асоціюється в нас лише з абстиненцією від алкоголю, часом ми сприймаємо
її як певний тягар чи обов’язок. Питання, що виникають, дискусії, що точаться в
наших спільнотах на тему Круціяти, показують, що ми ще не до кінця відкрили її
засади та те, про що насправді в цій справі йдеться. У гроні центрального коли
ми розізнали, що цьогорічні зустрічі кола на етапі перманентної формації – відповідно
до теми роботи протягом року – матимуть на меті відкриття та поглиблення
значення КВЛ та її місця в формації Домашньої Церкви.
Пропонуємо кожну зустріч
кола закінчувати молитвою віддання КВЛ. Це молитва до Непорочної Матері Церкви,
створена о. Франциском Бляхницьким. Вона обіймає всю теологію, ціль та метод
КВЛ. Нехай заглиблення в зміст молитви допоможе нам краще зрозуміти ідею
Круціяти та спонукає до рефлексії:
·
Як я розумію свободу?
·
Які поневолення я відкриваю в своєму особистому,
подружньому та родинному житті?
·
На якому етапі шляху відкривання та втілення в життя
ідеалів Круціяти я знаходжуся?
·
Чи є в мені прагнення й готовність втілювати поставу
служіння, прийняти добровільну абстиненцію від алкоголю як вчинок любові чи
руку, протягнуту ближньому – і наскільки?
Нехай ці декілька питань
стануть спочатку нагодою до іспиту совісті та розмови з Ісусом на Наметі
Зустрічі, а потім до подружнього діалогу та ділення своїми рефлексіями на
вересневій зустрічі кола.
Ми розуміємо, що піднята
тема торкається багатьох проблем і може зроджувати набагато більше питань. У
цьому році формаційної роботи ми хочемо шукати відповіді на найбільш нагальні з
них, щоб зробити наступний крок на шляху формації «до щораз глибшого розуміння та реалізації постави посідання себе в
даванні себе Христові та братам» (з Конститутивного Акту Руху Світло-Життя:
https://www.oaza.pl/akt-konstytutywny/).
Ми також сподіваємося, що
як Домашня Церква, родинна гілка Руху Світло-Життя, ми хоча б на крок
наблизимося до слів засновника, сказаних багато років тому:
«КВЛ у нинішній ситуації є справжнім перевірочним тестом
для Руху Світло-Життя. Це проба того, чи Рух серйозно сприймає свою найглибшу
харизму, виражену знаком Фос-Зое – Світло-Життя. (…) Я глибоко переконаний, що
якщо Рух Світло-Життя не прийме з глибоким переконанням та великою ревністю
заклику до служіння визволення через діло КВЛ, то не відповість на звернений до
нього в цей момент Божий заклик, не прочитає належним чином знаків часу, не
виконає очікувань Папи, польської Церкви й народу» (F. Blachnicki. Charyzmat i wierność. – Carlsberg, 1985.
- s. 202).
Отож, рушаймо до боротьби за свободу та гідність людини, як нове військо
Гедеона.
ТРОХИ ІСТОРІЇ…
Повстання Круціяти Визволення Людини о. Бляхницький зробив завданням для
відповідальних та членів Руху Світло-Життя, відповідаючи на заклик Йоана Павла
ІІ, звернений до поляків на порозі його понтифікату, 23 жовтня 1978 р:
«Прошу, щоб ви протистояли усьому, що принижує людську
гідність та принижує звичаї здорового суспільства, що часом може навіть загрожувати
його існуванню та спільному благу, що може зменшити його внесок до спільної
скарбниці людства, християнських народів, Христової Церкви».
З того часу минуло 40 років. Варто усвідомити, що слова Йоана Павла ІІ,
сказані в жовтні 1978 р, звернені й до нас, вони все ще актуальні! Ми говоримо,
що любимо Йоана Павла ІІ (наступного року будемо святкувати соту річницю з дня
його народження), але чи ми слухаємо та втілюємо в життя його слова? Скільки з
нас – 50 тисяч членів Домашньої Церкви[1] -
приєдналося до діла КВЛ?
ПРО ЩО ЙДЕТЬСЯ В КРУЦІЯТІ?
Чому «Круціята»?
КВЛ досягає своєї мети шляхом створення «рятувальної колони» людей доброї
волі, котрі мають боротися за «святу землю» - кожну людину, відкуплену Христом.
Слово «круціята» вказує на хрест як на дійовий
знак остаточної перемоги над усіляким злом. Хрест як символ добровільної жертви,
принесеної з любові – це єдина дорога до результативного визволення інших. Щоб
увійти в таємницю хреста, треба перемогти страх, тому завданням Круціяти є
визволення людей зі страху.
Не бійтеся!
Отець Франциск Бляхницький багаторазово вказував на те, що джерелом неволі є страх у серці людини,
котрий є втечею від правди. Визволення зі страху – це ключ до внутрішньої
свободи людини. Тому слова «Не бійтеся!» стали гаслом КВЛ.
«Хто не
боїться, той вільний, навіть коли знаходиться за в’язничними гратами чи в
концентраційному таборі. Це свобода синів Божих, яку в нас ніхто не може
забрати, лише ми самі – через тривогу, через страх. Визволення через правду: «Правда
вас визволить» (Йн 8,32). Вона визволить нас тоді, коли матимемо відвагу
говорити правду, свідчити про правду, чинити правду. Це справжня Круціята
Визволення Людини. Це велике завдання нашого Руху» (Ф. Бляхницький,
http://www.kwc.oaza.pl/o-drodze-wyzwolenia).
Від абстиненції багатьох до тверезості всіх
Наш Засновник говорив, що спосіб, котрий ми хочемо прийняти, може здаватися
кумедним, але він дуже простий, доступний кожному. Цей простий спосіб – абстиненція, повне й добровільне відречення від
алкоголю як напою під будь-яким виглядом і в будь-якій кількості.
Абстиненція не стосується вживання алкоголю в іншому характері, напр., як
ліків, з літургійною метою та в стравах. Йдеться,
отож, не про наступ на алкоголь як такий, а про боротьбу проти звичаю пити
алкоголь. Прийняте зобов’язання розповсюджується скрізь, не лише на Польщу,
але й за її межі – усюди я повинен бути свідком свободи.
Лише життя великої частини суспільства, вільної від страху, облуди, злих
навичок, може дати в результаті ефективну зміну стилю буття всього народу й
християнське почуття відповідальності за родинне життя та громадську
діяльність.
Молитва, піст, милостиня
Визволення можливе тільки в Ісусі Христі. Воно здійснюється силою Його
Євангелія.
Основна дорога Круціяти спирається на три елементи:
- євангелізацію, тобто
проголошення з вірою й силою Ісуса Христа, Котрий визволяє людину
- індивідуальну та спільнотну молитву
- піст у значенні повної відмови
від алкоголю.
Молитва й піст є серцем програми діяльності Круціяти Визволення Людини.
Таку дорогу показав Христос апостолам, коли вони відчували неміч у боротьбі зі
злом. Молитва часто є єдиним засобом допомоги, коли по-людськи нічого не можна
зробити. Вона також перетворює «діячів» у покірних свідків Божого діяння, а
зневолених приводить до джерела життя.
Абстиненція – це вчинок любові,
визволення, простягнута слабшим рука допомоги. Герб дияконії визволення – потиск
рук. Це знак того, що я хочу прийти з допомогою до тих, котрі самі не в стані собі допомогти.
«Христос
задає нам питання: «Чи любиш Мене більше, ніж оці?». Якщо любиш більше, то
зроби щось більше. Абстиненція не є твоїм обов’язком. Якщо часом ти вип’єш
келишок вина з якоїсь нагоди, то не згрішиш. Можеш, адже ти вільний. (…). До
всіх же Своїх вірних, до Своїх учнів Христос звертає питання: «Чи любиш Мене
більше?». Якщо так, то з любові принеси жертву. Відмовся від дозволеного тобі.
Принеси жертву» (Ф. Бляхницький, www.kwc.oaza.pl/o-krucjacie-wyzwolenia-czlowieka).
Декларація КВЛ
Члени КВЛ зобов’язуються не пити, не пригощати й не купувати алкоголь та по
можливості брати участь у зустрічах та подіях КВЛ. Тим самим вони творять
середовища нової культури й нового стилю життя; вчать також святкувати й
проводити вільний час без алкоголю, у християнській радості. Усе це вони
роблять, відчуваючи відповідальність за благо народу, переконані, що таким
чином можуть подати руку тим, котрі прагнуть визволитися від внутрішнього та
зовнішнього примусу (пор. Декларацію КВЛ).
Включення до КВЛ
Найбільш відомим моментом складення декларації КВЛ є молебень
відповідальності й місії, котрий проводиться на тринадцятий день оази, тобто на
День Спільноти в рамах Великої Оази. Складаючи декларацію КВЛ, спочатку ми
йдемо до вівтаря крізь коридор простягнутих над нами рук, а вже на наступний
День Спільноти самі такий ряд рук творимо й радіємо, що наступні люди
приєднуються до діла Круціяти. Щоб скласти декларацію КВЛ, не треба, однак,
чекати до канікулярних реколекцій, можна це зробити на будь-яких реколекціях
під час останньої Євхаристії, на будь-якому Дні Спільноти в дієцезії, районі чи
на Євхаристії в гроні своєї спільноти.
Свідчення
Видимим знаком приналежності до КВЛ є свідчення конкретного стилю життя її
членів.
«Кожен член Круціяти Визволення
Людини є живим доказом визвольної сили Бога, того, що людина може наважитися на
Нове Життя, у котрому реалізує ідеали Нової Культури» (М.Круляк, http://www.wieczernik.oaza.pl/artykul/czyn-milosci_id1045).
Для членів Домашньої Церкви –
подружжів та батьків – першим та основним тереном свідчення є їхні діти (та
інші члени родин). Батьки, що
приєднуються до діла Круціяти, показують дітям, що можна й варто від чогось
відмовитися – з любові до Бога та ближніх. У домі, де немає алкоголю, де його
не купують і не ставлять на стіл з нагоди прийому їжі чи родинних урочистостей,
легше дітям залишатися тверезими та вільними від інших поневолень. Діти
сильніші психічно й емоційно, вони в стані протистояти намовлянням ровесників,
тиску середовища.
Відважне свідчення вільних людей
особливо важливе зараз, коли так багато загроз нависли над родиною:
консумпціонізм, сексуалізація життя, публічного простору, брак норм, усюдисуща
хвороба фоноголізму, залежність від Інтернету й т.д. (деякі теми ми піднімемо цього року в чергових номерах
«Домашньої Церкви. Листа до родинних спільнот»). Молитва віддання КВЛ може
стати натхненням для родинної молитви – включення дітей до молитви в інтенціях
тих, «котрі не можуть уже визволитися своїми силами».
Варто цікавитися справами Круціяти та підключатися до різних ініціатив Руху
Світло-Життя в цій області, напр., до щорічного паломництва КВЛ (цього року –
29 вересня в Ченстохові: http://kwc.oaza.pl/39-ogolnopolska-pielgrzymka-kwc[2]),
молитовних і формаційних зустрічей членів Круціяти, громадських акцій (напр.,
«Не п’ю, бо люблю», «Нерозривні», «Вагітність без алкоголю»[3]),
реколекцій (напр., ОРДВ), тренінгів (напр., для локальних лідерів тверезості[4]) і
т.п. Актуальну інформацію можна знайти на інтернет-сторінках Руху. Там же можна
знайти інформацію про можливість підписки на квартальник КВЛ «Eleuteria»:
http://www.eleuteria.oaza.pl/[5].
Варто й самому вийти з ініціативою – розпочати конкретну діяльність у своїй
парафії, районі й т.д., напр., організацію релігійних та дружніх урочистостей
без алкоголю (напр., весілля, Новий Рік, карнавали), допомогу залежним людям,
профілактичну роботу серед дітей і молоді, проведення інтервенційних акцій у
магазинах, що здійснюють продаж алкоголю неповнолітнім і т.д.
«Сьогодні в нашому
суспільстві лише абстиненти – це вільні люди. Де б вони не опинилися, у якому б
товаристві – вони не мають ніяких комплексів, ніякого почуття неповноцінності.
Вони вільні, веселі, вони перемагають. Вони вільні й вони визволяють» (Ф.Бляхницький,
https://www.oaza.pl/o-krucjacie-wyzwolenia-czlowieka/).
КВЛ – ПЛІД ФОРМАЦІЇ
Наше ставлення до Круціяти
Визволення Людини – це своєрідне дзеркало, де ми можемо побачити правду про нас
самих і дати собі відповідь на питання: на
якому етапі формації ми зараз знаходимося й наскільки ми в стані свідомо ввійти
всім собою в харизму Руху, дану о. Ф. Бляхницьким? Визволення в Христі, з якого
випливає діло Круціяти – це його невід’ємна частина.
На етапі євангелізації та пілотування подружжя, що пілотує виникле коло,
живучи харизмою Руху, повинно свідченням свого життя показати ідею життя в
свободі. Важливо на цьому етапі продемонструвати дозрівання до давання себе
іншим, готовність до молитви за людину, що стоїть біля мене, ставлення собі
вимог на кожному етапі життя, тобто і на кожному етапі формації.
Пілотуюча пара своїм свідченням служіння й дару з себе, свідченням боротьби
з багатьма власними поневоленнями та участі в ділі КВЛ, стає доводом для
подружжів, котрі пізнають дорогу формації в ДЦ, що жертва абстиненції можлива,
радісна, вона дає свободу та, передусім, є стилем життя, до якого вони
запрошені та можуть поступово доростати.
Наступними роками формації, особливо
під час реалізації тем другого року праці (А і Б), подружні пари поглиблюють свою
духовність, що випливає з Таїнства подружжя, зводячи її на фундаменті віри. Цю
дорогу визначають «Дороговкази Нової Людини» (т.зв. «Десять кроків до
християнської зрілості»). На дев’ятому кроці подружні пари відкривають правду,
що «Нова Культура полягає на звільненні
людини від усього, що принижує її гідність, а також на розвитку вартості особи
та спільноти в усіх сферах життя», а також, що «це дуже потрібна сьогодні форма свідчення та євангелізації». Таке
відкриття веде до декларації, що «свідченням
у цій сфері буде жертва повної абстиненції від алкоголю, тютюну та всіляких
наркотиків, а також поширення культури чистоти та скромності як виразу пошани
до особи».
Під час Євхаристії на закінчення ІІ року праці члени кола з цього етапу
формації виражають своє прийняття істин віри та їхнього взаємозв’язку з життям,
виражене в «Дороговказах Нової Людини», та одночасно підтверджують своє рішення
прямувати до святості в єдності з чоловіком/дружиною шляхом Домашньої Церкви.
Запалена свічка та отриманий текст «Дороговказів» і «Основ ДЦ» - це знак
прийняття їхнього змісту та рішення прямувати за вираженими там істинами. Це
черговий важливий етап нашої формації – момент свідомого визнання й прийняття в
цілому харизми Руху.
Особливим часом плодоносіння свідчення про діло Круціяти є час реколекцій.
У програмі реколекцій, котрі переживають у рамах базової формації, заплановані
спеціальні конференції, присвячені КВЛ. Однак тему Круціяти треба піднімати на
кожних реколекціях (у різноманітних вимірах – у залежності від типу
реколекцій), завжди також повинна бути можливість скласти декларацію (напр., на
Євхаристії на закінчення реколекцій).
Згідно з принципом «життя з життя», інших можна привести лише туди, куди
дійшов сам. Тому дуже потрібно
піклуватися про формацію подружжів, які служать на реколекціях. Дієцезіальні
пари повинні подбати, щоб як модераторські, так і аніматорські пари належали до
КВЛ. Свідчення реколекційної дияконії, можливість поговорити в будь-який
момент про діло Круціяти, про життя в свободі, про труднощі й радощі – це терен,
котрий ми повинні створити для учасників реколекцій.
Прийняття служіння та КВЛ
Домашня Церква, як родинна гілка Руху Світло-Життя, виховує своїх членів до
відповідальності, до свободи, до зрілості, даючи також час і простір для такого
зростання. Засади ДЦ говорять нам, який мінімум
зрілості потрібний на кожному етапі нашої формації. Ми знаємо формулу: кожна відповідальна подружня пара (починаючи з
аніматорів кола) повинна формувати в собі поставу свідомої участі в КВЛ («Засади
ДЦ», п.32), від подружжя, яке виконує служіння районної пари, очікують
приєднання до діла КВЛ, дієцезіальна пара належить до КВЛ, а пара філіальна чи
пара країни – це члени КВЛ. Не можна, однак, забувати, що на кожному етапі
формації перед нами повинна бути мета-максимум,
тобто постава діяконійна – відповідальність за інших, посідання себе в даванні
себе, любов, виразом якої є жертва.
На жодному етапі немає навіть
мови про те, щоб приєднатися до діла КВЛ тільки на час служіння або з огляду на
служіння – напр., підпишемо декларацію, коли
нас виберуть дієцезіальною парою (і
залишимось у ній стільки, скільки триватиме служіння). Готовність прийняти
служіння пов’язана зі зрілістю в цій сфері, це плід пройденої формації. Декларація приналежності лише на час служіння – це вираз
нерозуміння КВЛ як інтегральної частини харизми Руху, учасником якого є Домашня
Церква. Варто зрозуміти поставу Засновника, котрий уже на етапі формації молоді
не боявся ставити дуже конкретні вимоги в цій темі:
«Відвага віри – це особливий дар Божий, дар, який ми
отримали в нашому Русі Світло-Життя. (…). У чому ця відвага віри виражається?
Передусім, у тому, щоб відважно ставити вимоги» (Ф.Бляхницький.
Prawda-Krzyż-Wyzwolenie.- Carlsberg, 1985. – s. 9).
Завжди тема КВЛ викликала багато питань, дискусій, часом вона зроджує
сумніви. Чому? Бо вона торкається конкретики, ставить перед своєрідним
дзеркалом, що показує нашу (не)зрілість. Варто, щоб ми про діло знали якомога
більше, щоб ми про нього читали, розповідали, давали прекрасне свідчення, а
передусім – з радістю його виконували.
«Якщо наша робота в оазах, у Русі Світло-Життя – це справжня
робота, якщо в оазах діє Святий Дух, то потрібен зовнішній знак. Круціята
Визволення Людини повинна вийти з нашого Руху. Це логічний наслідок, бо інакше
ми зупинимось на півдорозі. (…). Нам треба ще більше мобілізуватися, підпорядкуватися
єдиному плану дій та великодушно, радісно прийняти цей заклик: «Велике серце
нам дай, яке б огорнуло світ». Потрібні нові люди, які власне й покажуть свою
«нову людину» в свідченні агапе, у жертовній самозреченій любові, яка подає
руку слабким. (…). Кожен із нас повинен дати Христові відповідь. Або зараз, або
пізніше, обдумавши справу. Нехай це буде відповідь молитви, що буде визнанням
нашої віри в силу Христа, але нехай це також буде діяльна відповідь. Ті ж, котрі
готові, нехай складуть Христові свою декларацію приєднання до Круціяти
Визволення Людини. А потім проголошуймо всюди відкриту нами дорогу рятунку.
Бог, наш Господь, не перестав царювати, надалі діє Його сила, своїми
знаряддями, через нове військо Гедеона, Бог нас визволить» (Ф.Бляхницький,
https://www.oaza.pl/o-krucjacie-wyzwolenia-czlowieka/).
Молитва КВЛ
Непорочна
Мати Церкви! Вдивляючись у Тебе як у взірець Людини, цілком відкупленої та
визволеної і тому через любов безмежно відданої в Святому Дусі Христу,
усвідомлюємо собі різноманітну неволю, котра поглинає наші серця.
Прагнучи
цілком визволити себе і подати руку нашим братам, що чекають об'явлення в них
свободи синів Божих, наближаємося до Тебе й віддаємося Тобі, щоб разом із
Тобою, силою того самого Духа, Котрий безперешкодно діяв у Тобі, в повноті
реалізувати свою вільність у відданні себе
Христові, а через Нього – Отцеві.
У
Твої руки складаємо обітницю абстиненції від алкоголю і постанову цілковитої
незалежності від нього, щоб ми могли своєю вільністю визволяти наших братів,
котрі не в змозі самі визволитися.
Прагнемо
цим чином любові подати руку і служити нашим ближнім так, як Христос, Котрий з
любові до нас принизив Самого Себе, прийнявши вигляд слуги. Віддаємо Тобі ціле
діло Круціяти Визволення Людини, прагнучи, щоб воно було Твоїм ділом і знаряддям в Твоїх руках
для визволення народу.
Хочемо
разом із Тобою і з цілковито відданим Тобі святим Папою Йоаном Павлом ІІ стати
під Хрестом Христа, визнаючи, що тільки об’єднання з Ним у любові, виразом якої
є жертва, може зродити життєдайну і материнську силу для рятування тих, які
стали невільниками, тому що втратили здатність любити, тобто володіти собою,
щоб себе давати.
Святий
Станіславе, єпископе і мученику, покровителю Круціяти Визволення Людини,
надихни нас відвагою в даванні свідчення і мужністю в хвилинах переслідувань і
труднощів, щоб ми без страху працювали над відбудовою морального ладу в нашій
Вітчизні.
Святий
Максиміліане Кольбе, навчи нас любити братів ціною жертви з себе. Амінь
Від імені центрального кола Домашньої Церкви (Польща),
Катажина й Павел Мачєєвські, пара країни ДЦ
о. Кшиштоф Лапіньський, модератор ДЦ країни.
Кросьцєнко, 14 серпня 2019 р,
спомин св. Максиміліана Кольбе, покровителя КВЛ
[5] Деякі номери
квартальника можна отримати в Центрі євангелізації Світло-Життя в Гвардійському
– прим.пер.